Kaupungin talouden tasapainottaminen

Tiistai 17.4.2012 klo 11.20


Kaupunginvaltuusto edellytti talousarviota hyväksyessään, että sille tuodaan selvitys toimintojen kehittämisestä ja tarvittavista toimenpiteistä kaupungin velkaantumiskehityksen hallintaan saamiseksi ja kustannustehokkuuden sekä toiminnan vaikuttavuuden lisäämiseksi hallinnossa.

Konsernipalvelut on nyt esittänyt tasapainotussuunnitelman, jota ei kyllä erkkikään purematta niele.

Johtamisjärjestelmien kehittämisessä on  edetty siihen vaiheeseen, että poliittista johtamisjärjestelmää on viety eteenpäin ja nyt neuvotellaan mahdollisista sääntömuutoksista ja valtuustosopimuksesta. Lisäksi sivistystoimialan taholta on esitetty kahden lautakunnan lakkauttamista, mistä ei taloudellista säästöä syntyisi. Poliittisen johtamisen kehittämisjärjestelmän yhteydessä esitettiin, että vuoden 2013 aikana tarkastellaan toimialojen asemaa ja toimivuutta. Myöskään muutamien sivistystoimen yksiköiden muuttaminen osakeyhtiöiksi ei talouttamme tai toimintaamme kehitä. Joka tapauksessa toimialoja koskevat muutokset ovat asioita, jotka jättäisin uuden valtuuston päätettäväksi.

Palvelukonseptin uudistamisesta esim. SOTE 2015 -hanke on minulle tarkoittanut sitä, että palvelut olisi mahdollisimman hyvin saataville ja että ne ovat laadukkaita. Palvelutason määrittely on tuotava mahdollisimman pian myös poliittisen tarkasteluun. Terveyspalveluiden vastaanottotoiminta on järjestettävä niin, että kun apua tarvitaan, sitä myös saadaan. Samalla kun laitospalveluita karsitaan, on vastaavasti avopalveluita lisättävä riittävästi, ettei käy niin kuin 90-luvulla: kun mielisairaalat lakkautettiin, niin avopalveluita ei kehitettykään ja sairaat ihmiset jäivät ilman hoitoa ja kuntoutusta. Näitä jälkiä korjataan vielä tänä päivänä.

Koulujen ja päiväkotien tilasuunnitelmat, joita meille esitetään, ovat osittain sellaisia, että tällä hetkellä en niihin ole täysin tyytyväinen. Tasapuolisuus ainakin horjuu kaupunginosien välillä. Esim. pienten lasten koulumatkojen on oltava turvallisia ja koulujen oltava mahdollisimman lähellä kotia kaikkialla Lahdessa.

TUKIPALVELUIDEN KESKITTÄMINEN?

Olen tutustunut eri toimialojen lausuntoihin keskittämisestä ja ainakaan tällä hetkellä ne eivät puolla suurinta osaa keskittämistoimista.

Sosiaali- ja terveystoimialan johtoryhmä toteaa, että ydintehtäviin liittyvät toiminnot on säilytettävä toimialalla itsellään. Näitä ovat tekninen huolto, sairaalan ja sosiaalipuolen vahtimestaritehtävät sekä sairaala-apulaisten toimet. Esim. sairaala-apulaisten työ on moniammatillista yhteistyötä. Sairaalavahtimestareille taas kuuluu neuvonnan lisäksi obduktio ja vainajien hakeminen osastoilta sekä vainajien luovutus, jota säätelee lainsäädäntö.

Liikuntatoimi näkee tehokkaimpana ja tuottavimpana tehdä keskeisten liikuntapaikkojen ylläpitotehtävät oman  organisaation työnä ja työnjohdon alaisuudessa. Liikuntapaikkojen ylläpitoa ei pidetä liikuntapalveluissa tukipalveluna, vaan liikuntalakiin perustuvana kunnallisen liikuntatoimen perustehtävänä.

Kirjastotoimenjohtajan lausunto kuuluu, että kirjastojen kuljetus- ja vahtimestaripalvelut ovat kiinteä osa kirjaston palvelutuotantoa, asiakaspalvelua sekä päivittäin muuttuvia tilanteita ja tehtäviä.

Kaupunginteatteri toteaa useamman palvelutyössä toimivan olevan juuri näihin tehtäviin kouluttautuneita ja työyhteisöön kuuluvia.

Museonjohtaja esittää, ettei ole syytä siirtää keskitettyyn yksikköön vahtimestareita, vaan päinvastoin esittää, että on perusteltua muuttaa vahtimestarinimikkeet asiakaspalveluvastaaviksi, mitä ei jostain syytä ole tähän mennessä tehty.

Museon siivoojien osalta todetaan, että museosiivousta ei työn erikoislaadun vuoksi voida johtaa mistään muualta kuin museosta käsin. Lausunnossa painotetaan, että museosiivooja on museon ydinprosessin, kokoelmaprosessin ja näyttelyprosessin keskeinen toimija.

Tästä edellä mainitusta voi todeta ainakin sen, että jos tukipalveluita keskitetään esitetyssä laajuudessa, hyvää moniammatillista yhteistyötä ollaan hävittämässä lyhytnäköisesti. Konsernipalvelun ristiriitaisissa lausunnoissa todetaan, että toimialoilla on tehty varsin ansiokasta kehitystyötä. Miten esitetyillä toimenpiteillä saadaan lisäpanostusta kehitystyöhön? En usko, että ammattitutkinnon suorittanut sairaala-apulainen on kovin motivoitunut tekemään ainoastaan siivoustyötä, joksi hänen työnsä on määritelty keskittämissuunnitelmassa.

Nyt on poliitikkojen syytä miettiä, löytyykö todella säästöä keskittämisestä vai tuhoamme hyvät työyhteisöt ja laadukkaan osaamisen lyhytnäköisellä tuottavuustarkastelulla. Onko konsernipalvelut unohtanut vaikuttavuuden, jota toimialat korostavat omissa lausunnoissaan?

Strategiassamme yhtenä menestystekijänä on, että kehitetään suunnitelmallisesti henkilöstön osaamista, työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Konsernipalveluiden esittämät toimenpiteet eivät edistä tätä strategista menestystekijää.
-----------------------------------------------------------------------