Postin ja VR:n yksityistäminen lopetettava

Lauantai 24.10.2015 klo 17.58


Julkisista palveluista puhutaan nykyisin enemmän kuin moneen vuosikymmeneen johtuen kahdesta seikasta. Toinen on talouden heikkeneminen, jossa tosin on kyse enemmän yritysten heikosta innovaatiokyvystä, siis kehityksestä luoda kilpailukykyisiä tuotteita maailmanmarkkinoille ja siitä, että investointien sijaan omistajille maksetaan mieluimmin reilut osingot. Toinen on Juha Sipilän bisnesmyönteinen hallitus, joka haluaa yksityistää osan hyvin toimivia julkisia palveluita, jotka ovat mahdollistaneet tähän asti yrityksille ammattitaitoiset työntekijät, koulutuksen, päiväkodit, terveydenhuollon ja koko maan kattavan infrastruktuurin (perusrakenteet ja varusrakenne).  Kun liikenneväylät ovat kunnossa, raideliikenne toimii, posti kulkee, vettä tulee hanasta ja kadut ovat valaistut, toimii koko yhteiskunta kitkattomasti.

Nyt valtioneuvosto ja osa kansanedustajista ovat rapauttamassa  julkisia palveluita, joita ilman ei suomalaista hyvinvointivaltiota olisi pystytty luomaan. En puutu tällä kertaa työsuhdeturvan, opiskelun, terveydenhuollon ja vanhusten palvelujen heikentämisiin, vaikka aihetta olisi, vaan nostan esille kaksi kaikille suomalaisille tärkeää infrastruktuurin osa-aluetta, jotka ovat osaltaan mahdollistaneet yhteiskunnan kitkattoman toiminnan.

Posti Group Oy, joka on nykyisin valtion omistama yhtiö, on joutunut yksityistämisbuumiin.  Monissa maissa on valtion omistama postilaitos, jolla on usein lailla taattu monopoli tietyntyyppisten lähetysten kuljettamisessa, mutta Suomessa Postin palvelut on pikkuhiljaa siirretty yksityisille yrityksille, R-kioskeille, ruokakaupoille ja ties minne. Postitoimistoja on vähennetty ja lakkautettu kaupungeissa, ja maaseudulla ne ovat muisto vain.   

Osaa junaliikennettä uhkaa nyt postin kohtalo. Valtiollinen rautatielaitos, joka on ylläpitänyt valtakunnallista rataverkkoa ja harjoittanut rautatieliikennettä sekä sitä tukevaa autoliikennettä, ei ole entisensä. Esko Ahon hallituksen aikana 1995 Valtion rautatiet yhtiöitettiin ja jaettiin kahtia. Rataverkkoa ylläpitää nykyisin Ratahallintokeskus, joka on osa Liikennevirastoa, ja liikennettä hoitaa osakeyhtiömuotoinen VR-Yhtymä.

Meidän suomalaisten verorahoituksella on rakennettu rautatiet ja ylläpidetty Postia.  Suomaiset eivät kuitenkaan ole yhdenvertaisia näiden julkisten palvelujen osalta. Etenkin tuntuu järkyttävältä kuulla ihmisten kertomuksia siitä, miten he ovat motissa kotipaikkakunnillaan, kun junayhteyksiä lopetetaan. Yksityistäminen rataliikenteessä Englannissa ja Ruotsissa on aiheuttanut runsaasti sekä turvallisuuteen että hyvään palveluun liittyviä ongelmia. Näin kävisi Suomessakin. Yksityiset liikenteenharjoittajat haluavat hyville apajille pääkaupunkiseudulle vilkkaitten ratayhteyksien pariin ja muutamille rataosuuksille maakunnallisiin keskuksiin, mutta se jo tiedetään, etteivät korpiseudut niinä kiinnosta.

Esitän, että palataan pari askelta taaksepäin.  Muutetaan Posti Group Oy ja VR-yhtymä takaisin koko kansaa palveleviksi laitoksiksi. Kerätään lipputuloilla ja verotuksella rahaa siten, että nämä yli 100 vuotta vanhat julkiset palvelut toimivat edelleen koko kansan parhaaksi. Ei anneta niitä monikansallisten veroparatiisiyhtiöiden bisnekseksi.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------