Yhteystiedot

Ulla Vaara
Lahdenkatu 18 A 9
15140 Lahti
044-2985607
ulla.vaara (at) lh.lahti.fi

Ullan ajatuksia

  • 23.11.2020 13:58Kokoomuksen säästöesitykset uhkaavat joukkoliikenteen toimivuutta v.2021Lue lisää »
  • 12.11.2020 14:04Seurahuoneen silta ei saa uhata Lahden talvivalojaLue lisää »

Lahden keskustan kehä -suunnitelma

Keskiviikko 23.9.2020 klo 10:12


Lahden kaupunginvaltuutetuille pidettiin medialta salattu seminaari keskustan kehittämiseen liittyvästä keskustan kehä -suunnitelmasta. Olen jo aiemmin kirjoittanut Lahden keskustan liikenne- ja liikkumissuunnitelmasta (Liisu). Arvostelin sitä jo silloin juuri keskustan kehä -suunnitelmaan liittyen sen kalleudesta ja liikenneongelmien siirtämisestä paikasta toiseen.

 Nyt kun seminaarissa saimme lisätietoa keskustan kehään liittyen, vahvistui näkemykseni siitä, että näin juuri on tapahtumassa. Vesijärvenkadusta suunnitellaan joukkoliikennekatua kavennuksineen ja uusine pyöräteineen, ja henkilöautoliikenne siirrettäisiin Vuoksenkatu-Saimaankatu-linjalle. Koko keskustan kehä perustuu osaltaan siihen, että idässä juuri tämä linjaus rajaa keskustaa. Suunnitelmat ovat isot ja kalliit. Kokonaishinta olisi jopa 100 miljoonaa euroa.

 Tätä suunnitelmaa perustellaan sillä, että se on ympäristöystävällinen, elinvoimainen ja täydennysrakentamista lisäävä, keskusta on helpommin tavoitettavissa, ydinkeskustan läpiajoliikenne vähenee, keskustan vetovoima lisääntyy ja ennen kaikkea keskustasta saadaan elämyksellinen, viihtyisiä, vihreä ja turvallinen. Perustelut ovat erinomaiset, ja monta kohtaa suunnitelmassa täysin toteuttamisen arvoiset. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Vesijärvenkatu voisi jatkaa keskustan itäisenä kehäkatuna lisäämällä sen turvallisuutta erilaisin keinoin ja tekemällä riittävät yhteydet pysäköintitaloihin, joita mahdollisesti tulevaisuudessa tarvitaan. Vesijärvenkadun varrella ei ole kouluja, ei päiväkoteja, ei kulttuurikeskusta, ei Paavolan kampusta. Se on aina ollut keskustan läpiajokatu, eivätkä kaupunkilaiset ole sitä vaatimassa muuksi. Turvallisuutta ja viihtyisyyttä voidaan lisätä muullakin tavoin kuin siirtämällä kadun haitat toisaalle.

 En pidä Vuoksenkatu-Saimaankatu -suunnitelmasta kahdesta eri syystä. Ensinnäkin se on järjettömän kallis hyötyihin nähden ja toisekseen siinä siirrettäisiin Vesijärvenkadun nykyiset ongelmat Lotilan peruskoululaisten, Paavolan kampuksen opiskelijoiden, kahden päiväkodin asiakkaiden, kulttuurikeskittymässä kävijöiden ja ennen kaikkea alueella asuvien ja tulevien asukkaiden niskaan. Saimaankadun varteen rakennetaan koko ajan ja nimenomaan asuintaloja. Seuraavana kadun varressa alkaa Iskun korttelin suunnittelu ja rakentaminen. Sairaalamäellä on myös leikkikenttä, mikä on sen kohtalo? On selvää, että aluetta ja katuja on syytä kohentaa, että niitä olisi miellyttävämpi asukkaiden ja alueella kulkijoiden käyttää, mutta pidetään se asuinkatuna.

 Esitän, että suunnitelmat tältä osin uusiksi ja mietitään, miten keskustan kehä voidaan toteuttaa ilman Vuoksenkadun ja Saimaankadun megahanketta.

 Olen puuttunut vain Vesijärvenkatu-Saimaankatu-Vuoksenkatu-osuuteen Keskustan kehä-suunnitelmassa. Kaupunginjohtaja oli huolissaan siitä, että Lahden ydinkeskusta on ankea verrattuna lähiöihimme. Olen eri mieltä. Nämä kadut, nämä talot, nämä kaksi toria, Mariankadun juhla-akseli, Vapari ja Aleksi ovat minun mielen maisemiani, kauniita ja rakkaita. Kauneus on katsojan silmässä ja minulle ikuisena lahtelaisena Lahden keskusta on kaunis ja viihtyisä ilman ylenmääräisiä krumeluureja.