Matkakeskusta on parannettava

Tiistai 26.1.2021 klo 11.02


Etelä-Suomen Sanomissa oli 25.1. juttu Lahdesta Tampereelle muuttavasta kaupungininsinööri Jukka Lindforsista, joka kehuu Lahden matkakeskusta onnistuneeksi kokonaisuudeksi. Olen jyrkästi eri mieltä matkakeskuskokonaisuudesta, joka hajoaa ikävästi kolmeen osaan:

  1. Askonkatu 2:ssa on Matkahuolto ja rahtitavaraliikenne, kaukomatkalinja-autolippujen myynti ja asiakasneuvonta.
  2. Rautatieasemarakennuksessa ovat seuraavat toiminnot, odotustila, ravintola/kahvila, paikallisliikenteen linja-autoliikenteen automaattinen kertalippujen myyntipiste, R-kioski ja automaattinen VR-lippupiste.
  3. Ulkona on pitkänmatkan bussiliikenteen terminaalikansi ja -katos, joka yhdessä hissien, pysäkkien, polkupyöräparkin ja kevyenliikenteen muutostöiden kanssa maksoi lähes 20 miljoonaa euroa. Tähän liittyy matkakeskuksen suurin ongelma kokonaisuutta tarkasteltaessa. Se on terminaalikatos, joka on erilaisille säille altis. Sekä sade että lumi pääsevät tuulisella ilmalla puhaltamaan läpi koko katosalueen.

Näiden epäkohtien takia tein kaupunginvaltuuston kokouksessa valtuustoaloitteen, jossa esitän, että suunnitellaan VR:n, Matkahuollon ja Lahden kaupungin kesken yhteistyönä, miten matkakeskuksen terminaalin katososa saadaan paremmin suojatuksi sään muutoksilta ja miten rautatieasemarakennusta voisivat hyödyntää paremmin kaukoliikenteen linja-automatkustajat. Lisäksi esitän tutkittavaksi, olisiko mahdollista siirtää Matkahuolloin rahtitavara-, lipunmyynti- ym. palvelut Askonkatu 2:n tiloista rautatieasemarakennukseen. Näin saataisiin nyt levällään oleva kokonaisuus paremmin toimivaksi.