Ei toriparkkia kaupungin rahoilla

Keskiviikko 8.6.2011 klo 14.12


Kirjoitukseni Uudessa Lahdessa tänään:

Lahden kaupunginvaltuusto teki 18.1.2010 päätöksen torin asemakaavamuutoksesta niin, että se mahdollistaa toriparkin rakentamisen. Samalla valtuusto edellytti, että pysäköintilaitoksen toteuttaminen ei saa rasittaa kaupunkia taloudellisesti.

Nyt kuitenkin esitetään, että kaupungin 100-prosenttisesti omistama Lahden Pysäköinti Oy olisi tarkoituksenmukainen laitoksen toteuttaja, koska näin kaupunki säilyttäisi pysäköintipolitiikan määrittelyn hallinnassaan.

Maanantaina 13.6. kaupunginvaltuuston olisi hyväksyttävä toriparkin luovutusehdot, jotka on tehty siten, että Lahden Pysäköinti Oy olisi toriparkin rakentaja ja omistaja. Näissä luovutusehdoissa ei mainita sanaakaan, mitä toriparkki tulee maksamaan ja miten sen rakentaminen rahoitetaan. Lahden Pysäköinti Oy on velkainen yritys, joka tällä hetkellä omistaa Siltapuiston pysäköintilaitoksen ja operoi Hansaparkissa, josta se saa tuloja ja jonka pääasiallinen omistaja on Lahden kaupunki. 

Yhtenä mahdollisuutena on esitetty, että kaupunki myisi Hansaparkin ja myynnillä  rahoitettaisiin toriparkkia. Mitä tapahtuisi Hansan velvoitepysäköinnille, siirtyisivätkö ne toriparkkiin? Hansaparkin mahdollinen ostaja olisi Citycon, joka hallinnoi Trion parkkia. Myisikö se velvoitepaikkoja asuinkiinteistöille? Entä mikä olisi sen hintapolitiikka? Kaksi ensimmäistä tuntiako ilmaiseksi, samaan aikaan kun Toriparkissa 2 euroa/tunti? Velvoitepaikkojen lisätarvetta keskustan tiivistämisrakentamisessa ja keskustan kehittämisessä on käytetty syynä, kun toriparkin tarpeellisuutta meille luottamushenkilöille on perusteltu. Hansaparkin myynnin myötä luovuttaisiin yli 300 velvoitepaikasta.

Eikö ole tärkeää, että kaupunki omistaa edelleen Hansaparkin toteuttaakseen pysäköintipolitiikkaansa? Eikö ole täysin kaupunginvaltuuston tammikuussa 2010 tehdyn päätöksen vastaista se, että kaupunki rahoittaisi omistamansa Hansaparkin myynnillä toriparkin rakentamista? Entä tarvitsisiko Lahden Pysäköinti Oy kaupungilta lainaa tai takauksia toteuttaakseen toriparkin rakentamisen? Jos näihin kysymyksiin vastaa kyllä, on selvää, ettei toriparkkia voi Lahden Pysäköinti Oy rakentaa, koska se olisi täysin valtuuston tahdon vastaista.

Kummalliseksi toriparkkihankkeen tekee sekin, että ulkopuolista rahoitusta ei ole löytynyt rakentamiseen. Kuitenkin kun torin kaavasta aikanaan päätettiin, meille valtuutetuille kerrottiin, että yksityistä rahoitusta löytyy toriparkin rakentamiseen. Annettiin ymmärtää, että keskustan kiinteistöistä löytyisi sijoittajia hankkeelle. Päätös torin kaavasta syntyi äänin 30-29 - luvut olisivat olleet vähintäänkin toisin päin, jos silloin olisi tiedetty, ettei yksityistä rahoittajatahoa ole olemassakaan.

Olen edelleen sitä mieltä, että jos pysäköintilaitosta Lahden keskustaan tarvitaan, paras paikka olisi Paasikivenaukion alla. Ranta-Kartanon asemakaava mahdollistaa sen rakentamisen. Sisään- ja uloskäynnit pystytään toteuttamaan aivan eri tavalla kuin toriparkissa. Se palvelisi läntisistä kaupunginosista tulevia asukkaita ja urheilukeskusta, Lahden Messuja, Diakonialaitosta, vanhaa konserttitaloa, keskustan kiinteistörakentamista ja alueen yrityksiä. Parkkiin voitaisiin osoittaa velvoitepaikkoja tarpeen mukaan. Tätä pysäköintilaitosta varten olisi mahdollista perustaa vaikka uusi yhtiö, jonka omistajina voisivat olla esim. Lahden Pysäköinti Oy (kaupunki omistaa 100 %)  Diakonialaitos, Lääkärikeskus Mehiläinen Oy, Lahden jäähalli Oy (kaupunki osaomistaja), Lahden Messut Oy (kaupunki osaomistaja) sekä keskustan kiinteistöjä ja yrityksiä.

Päähäni ei mahdu, miksi tällaiset suunnitelmat pysäköintilaitoksen omistajuudesta eivät onnistu Lahdessa, kun ne onnistuvat pienemmilläkin paikkakunnilla.

Jos haluamme autottoman ydinkeskustan, emme rakenna parkkilaitosta, johon henkilöautot ajavat sisään Rauhankadulta ja ulos Vapaudenkadulta. Pyöräparkki torille sen sijaan on hieno idea ja sen toteuttaminen kaupungin Green City –imagon mukaista.
-----------------------------------------------------------------------