Lahden keskustaa voitaisiin kehittää ilman kallista toriparkkiakin

Tiistai 14.6.2011 klo 11.19


Lahden keskustan kehittämisen ja keskustan tiivistämisrakentamisen kannalta ei olisi pakko rakentaa toriparkkia. Sen välttämättömyydestä on puhuttu mm. kiinteistöjen ns. velvoitepaikkojen yhteydessä. Maankäyttö- ja rakennuslain 156 § toteaa, että ”jos asemakaavassa niin määrätään, kunta voi osoittaa ja luovuttaa kiinteistön käyttöön tarvittavat autopaikat kohtuulliselta etäisyydeltä. Tässä tapauksessa kiinteistönomistajalta peritään autopaikkojen järjestämisestä vapautumista vastaava korvaus kunnan hyväksymien maksuperusteiden mukaan.”

Itse laissa ei kuitenkaan sanota, mikä on kohtuullinen etäisyys saati edellytettäisiin kiinteistönomistajia lunastamaan autopaikat. Onkin epävarmaa, paljonko ydinkeskustan kiinteistöt ostaisivat velvoitepaikkoja. Muutama vuosi sitten eräs keskustan hotelliyrittäjä ilmoitti ostavansa useampia paikkoja Lahden pysäköinti Oy:ltä, mutta perui lupauksensa, eikä vielä tänä päivänä ole niitä ostanut, vaan on hoitanut pysäköintipaikkansa muualta.

Lahden pysäköinti Oy:llä on ollut taloudellisia vaikeuksia, velkaa on toista miljoonaa. Laskelmat toriparkin suhteenkaan eivät kovin suuria tuotto-odotuksia anna ainakaan muutamaan vuoteen. Kun Lahden pysäköinti Oy ja Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymä ovat perustamassa uutta pysäköintiyhtiötä keskussairaalaan alueelle, joutuu pysäköintiyhtiö ottamaan runsaasti lainaa uutta yhtiötä varten. Ottaako se lainan rahoitusmarkkinoilta vai kaupungin sisäisestä pankista on vielä avoinna. Joka tapauksessa toriparkkia varten sen on otettava vähintään 10 miljoonaan laina, jonka takaajaksi ellei sitten lainanantajaksi joutuu Lahden kaupunki.

Lahden kaupungin pitkäaikainen lainakanta on ilman tytäryhteisöille välitettyjä lainoja tänä vuonna 111 milj.euroa ja taloussuunnitelmavuonna 2014 211 milj. euroa. Koko kaupunkikonsernin lainat ovat tänä vuonna 371 miljoonaa ja 2014 melkein 500 miljoonaa. Toki lainoja samaan aikaan maksamme pois.

Ei kai kukaan voi väittää, ettei kaupungin taloutta rasittaisi se, että kaupungin 100-prosenttisesti omistama yhtiö joutuisi lainaamaan  vähintään 20 miljoonaa joko sisäisestä pankistamme tai vaikka ulkopuoliselta rahoituslaitokselta ja sen lisäksi kaupunki takaisi lainat.

Olen sitä mieltä, että keskustan kehittämistä on mahdollista viedä eteenpäin ilman toriparkkia ja että on mietittävä vielä kerran mahdollisen uuden pysäköintiyhtiön muodostamista useamman omistajan pohjalta Paasikivenaukion tuntumaan.
-----------------------------------------------------------------------