Vesijärvenkatu - Lahdenkatu - Kauppakatu

Maanantai 10.9.2018 klo 15.37


Vesijärvenkatu-Lahdenkatu-Kauppakatu. Mikä näistä ei kuulu joukkoon? No sehän on Vesijärvenkatu, joka aiotaan nykyisestä nelikaistaisesta kadusta tehdä kaksikaistaiseksi ”kaupunkibulevardiksi”. Mitä mahdollisesti tapahtuu, jos Vesijärvenkatu ei vedä nykyistä automäärää? Todennäköisesti se, että autoilijat siirtyvät Lahdenkadulle ja Kauppakadulle, jotka jo nyt ovat autoliikenteen valtaamia.

Lahdenkadun varrella on kaksi koulua, mutta kukaan ei puhu koululaisten turvallisuudesta. Onnetonta on se, että vihreä aalto on Lahdenkadulla lopetettu ja autot tyhjäkäyvät jokaisen suojatien edessä odotellessaan valojen vaihtumista, elleivät sitten aja punaisia päin, mitä sitäkin tapahtuu säännöllisesti. Lahdenkatu rajaa uutta asuinkorttelia Malskia, johon on muuttanut satoja asukkaita. Kummallakin puolella katukäytävillä on pyöräilyoikeus, joka tietenkin nykyisellä niin kävely- kuin pyöräilykulttuurilla luo vaaratilanteita. Runsaan autoliikenteen takia ei ajotielle fillarilla ole menemistä.

Myös raskas liikenne tukkipuurekkoineen on tämän kesän ajanut Lahdenkatua jostain merkillisestä syystä. Onkohan kyseessä joku rekkakuskin perverssi halu kohdata liikennevalopysähdykset ja Paasikivenaukion katuremontti? Koska kyseessä on kaupungin hallinnoima katu, siihen voisi laittaa ajorajoitukset, jotka koskevat raskasta läpiajoliikennettä. Ennen Holman risteystä olisi syytä ohjata rekat ohikulkuteille ja viimeistään silloin, kun VT 12 valmistuu.

Kauppakadulle on suunniteltu asuntorakentamista entisen terveyskeskuksen ja Anttilan paikalla sekä ns. Iskun kortteliin. Tämä tarkoittaa satoja uudisasukkaita. Lisäksi nimensä mukaisesti kadulla on useita kauppakeskuksia sekä virastotalo, Lahti Energian toimistotalo ja Hansa-pysäköinti, johon ajamisen ja paluun on sujuttava jouhevasti. Katukäytävillä on pyöräily sallittu. Koululaiset kulkevat Kauppakadulta Tiirismaan ja Kannaksen lyseoihin, mikä tarkoittaa päivittäin yli tuhatta nuorta. Lisäksi Kauppakatu on joukkoliikennekatu, jonka tärkeys korostuu kaupungin strategiassa. Alueella liikkuu paljon vapaa-ajanviettäjiä, ovathan lähettyvillä teatteri ja pääkirjasto. Ei siis ole suotavaa, että autoliikenne Kauppakadulla lisääntyy.

Jos Vesijärvenkadun kokeiluhanke toteutuu, toivon, että sen jälkeen tehdään liikennelaskenta ja kartoitetaan, lisääntyykö autoliikenne Lahdenkadulla ja Kauppakadulla. Muutenkin on syytä pohtia voidaanko näillä kaduilla minimoida liikenteen haittavaikutukset estämättä kuitenkaan ihmisten liikkumista moottoriajoneuvoilla, pyörillä ja kävellen.