Liikenneympyrässä en ala pyöriä

Tiistai 9.6.2020 klo 16.18


Sain oman polkupyörän 8-vuotiaana 50-luvulla. Siitä lähtien olen pyöräillyt aktiivisesti, joten tunnen pyöräilyreitit ja -olosuhteet Lahden seudulla erinomaisen hyvin. 2000-luvulla olen iloinnut uusista pyöräteistä, joita on kaupunkiin ja koko seutukunnalle enenevästi saatu. Hienoa, että on investoitu esim. Orimattilan, Nastolan ja Hollolan pyöräreitteihin. Suosikkireittini on Lahden keskustasta Salpakankaan kautta Hollolan kirkonkylään ja sieltä Pyhäniemi-Messilä-Jalkaranta -pyörätietä takaisin kaupunkiin.

Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 -statuksen saanut Lahti voi olla ylpeä nykyisistä pyöräteistä, mutta kohtuus kaikessa. Kiertoliittymä urheilukeskuksen liikenneympyrään! Onko hulluus iskenyt suunnittelijoiden ja osan teknisen ja ympäristölautakunnan jäsenten päähän, sillä onhan kiertoliittymä pyöräilijöille ihan hassu suunnitelma? Miksi siinä pitäisi pyöräilijän ajaa autojen tapaan? Mallia on kuulemma haettu Hollannista, jossa pyöräilijöitä on monisatakertainen määrä Suomen pyöräilijöihin verrattuna. Joka on pyöräillyt alueella, johon fillariympyrää suunnitellaan, tietää, että siinä on jalkakäytävillä tilaa sekä jalankulkijoille että pyöräilijöille vallan mainiosti. Autojen sekaan ympyrää pyörimään minua ei saa erkkikään.

Pyöräilijöiden liikenneympyrän kustannusarvio on n. 200.000 euroa. Jos Lahdessa sattuu nyt olemaan tuon verran pyöräilyn kehittämiseen rahaa, laitetaan se pyöräparkkiin, jonka sijainti voi olla esim. Vaparin puolella alatorin kulmalla tai sitten kauppatorilla. Sen pitäisi olla vartioitu päiväsaikaan. Tehtävän voisi antaa pyörien kunnostuksesta kiinnostuneelle yrittäjälle, joka voisi tehdä pieniä fiksauksia meidän ”peukalo keskellä kämmentä” olevien fillareihin ja samalle vartioiden säilöön jätettyjä pyöriä. Pyöräparkin yhteyteen sopisi myös pyörien vuokraus. Tässä kaupunki voisi tukea yrittäjää ja ostaa muutaman fillarin, joita asiakkaat voisivat vuokrata.

Toiveeni siis on, ettei turhaa polkupyöräliikenneympyrää rakenneta, vaan sijoitetaan siihen tarkoitetut rahat tarpeelliseen pyöräparkkiin.