Kaupungin keskusta kuuluu kaikille

Tiistai 9.2.2021 klo 19.24


Lahden pääväylä Aleksanterinkatu on kuin kinttupolku. Tänä talvena, kun lunta on tavallista enemmän, ajoradan kunnossapito on tuottanut ilmeistä vaikeutta. Olen säälien katsonut autoliikennettä osuudella Vesijärvenkatu - Rauhankatu. Pyörätie kadun eteläpuolella on pidetty sulana kemikaalein, pohjoispuolella taas olisi tilaa vaikka toiselle autokaistalle, mutta siihen on pystytetty mainostolpat, 15 minuutin pysäköintipaikat ja poikkeuksellisen leveä jalkakäytävä. Eniten harmittaa juuri tämä väli kadusta, kun seuraan autoilijoiden ajoa kynnyspeltomaisella ajokaistalla. Ihme, että linja-autot pysyvät aikatauluissaan, kun töin tuskin mahtuvat Aleksia ajamaan.

Tuulilasi-lehdessä oli juttu, jossa arvostellaan Helsingin liikennepolitiikkaa. Otsikkona on ”Pöyhkeä Helsinki kiusaa autoilijoita”. Lainaan tässä yhtä kohtaa jutusta: ”Vanhojen tärkeiden liikenneväylien ajokaistoja on joko vähennetty tai muutettu joukkoliikenteen käyttöön” ja kritisoi vaihtoehdottomuutta. Lehti arvostelee myös uusien alueiden asukaspysäköintipaikkojen puutetta. En ole seurannut Lahden uusien alueiden asukaspysäköintiä lukuun ottamatta pysäköintilaitossuunnitelmia. Lahden keskustasuunnitelmissa kuljetaan Helsingin kanssa samaan suuntaan.

Odottelin liikuntavammaisen ystäväni kanssa taksia Aleksi 15:n kohdalla. Kun tilattu taksi lähtee Marolankadulta parin sadan metrin päähän, sen on tehtävä melkein kilometrin lenkki. Siis Marolankatu -Vapaudenkatu – Vesijärvenkatu – Aleksi - Pankinportti. Noutomatkaan kuluu aikaa, polttoainetta ja hermoja, mutta näin tämä Lahdessa nyt toimii. Onko järkee vai ei? Tässä heti parannusehdotus. Palautetaan koko Aleksanterinkatu kaksisuuntaiseksi. Näinhän se on muilta osin paitsi Vesijärvenkadun ja Rauhankadun välillä.

Kun komea pääkatumme on saatu melkein ajokelvottomaksi, seuraava etappi on Vesijärvenkadun kaventaminen joukkoliikennekaduksi pyöräkaistoineen. Siis toinen valtaväylistämme on kohta muisto vain. Onko tarkoitus tehdä kaupunkimme keskustan kaduista maalaisraitteja, joissa joskus joku auto vahingossa kurvailee? Lahti rakensi kaupunkilaisten rahoilla kalliin parkkitalon torin alle, mutta kohta sinne ei pääse kuin kiertoteitä. Onko tässä mitään järkeä? Ehdotan, että Vesijärvenkatu pysyy jatkossakin kaikelle liikenteelle tarkoitettuna väylänä, kuten se nyt on. Turvallisuutta ja viihtyvyyttä voidaan lisätä ilman, että henkilöautoliikenne siirretään toista katua kuormittavaksi.

Vielä yksi keskustan elävyyttä köyhdyttävä asia. Suunnitelmissa on, että torille ajavat vain itä-länsisuunnan linja-autovuorot ja niistäkin mahdollisesti vain osa. Se olisi kuolinisku Aleksin kivijalkakauppiaille, kauppahallille ja niille muutamille torikauppiaille, jotka vielä jaksavat kauppaa siellä tehdä. Onko todella niin, että polkupyörät nousevat ainoiksi keskustan kulkuneuvoksi, kun viimeisetkin autot on keskusten keskeisiltä kaduilta siivottu pois? Olen toista mieltä. Kaupungin keskusta kuuluu kaikille.

En voi hyväksyä tällaista keskustan köyhdyttämishanketta. Olemme yhtä pöyhkeitä kuin Helsinki? Vaikka olemme Euroopan ympäristöpääkaupunki, ei se tarkoita, etteikö keskustassa voisi olla oikeita katuja, joita pitkin oikeat henkilöautotkin voivat ajaa. Kohta ne kaikki ovat käyttövoimaltaan sähköisiä tai biokaasua käyttäviä, joten meidän ei enää tarvitse pelätä, että hiilidioksidipäästöt kasvavat autoista johtuen. Tulevilla asemakaavaratkaisulla Lahti voi muuttaa vielä suuntaa ja kehittää keskustaa kaikille lahtelaisille.